Monitorowanie Jakości Edukacji w roku szkolnym 2007/2008 będzie przebiegało w dwóch etapach :

  • w pierwszym etapie wezmą udział wszyscy uczniowie określonego rocznika w szkole i wyniki wszystkich uczniów będą przedmiotem analiz,
  • w drugim etapie wezmą udział tylko najlepsi uczniowie ze szkół i ten etap będzie miał charakter konkursowy - skierowany do najzdolniejszych uczniów.

Finałem Monitorowania Jakości Edukacji będą z jednej strony szczegółowe dane, które każda ze szkół będzie mogła pobrać z systemu oraz dane zbiorcze dla organu prowadzącego, a z drugiej strony uroczyste nagrodzenie laureatów drugiego etapu - etapu konkursowego.

W roku szkolnym 2007/2008 monitorowanie obejmie:

  1. poziom nauczania języka polskiego w klasie III szkoły podstawowej;
  2. poziom nauczania matematyki w klasie III szkoły podstawowej;
  3. poziom nauczania języka polskiego w klasie V szkoły podstawowej;
  4. poziom nauczania matematyki w klasie V szkoły podstawowej;
  5. poziom nauczania języka polskiego w klasie II gimnazjum;
  6. poziom nauczania matematyki w klasie II gimnazjum;
  7. poziom nauczania języka angielskiego w klasach I-III gimnazjum.

Monitorowanie Jakości Edukacji będzie realizowane przy pomocy nowoczesnych technologii informacyjnych – wszelkie informacje dla szkół dotyczące ich uczniów oraz ich wyników prezentowanych na tle wyników wszystkich innych szkół biorących udział w monitorowaniu szkół  będą dostępne przy pomocy sieci Internet w postaci nowoczesnych, czytelnych form graficznych, z jednoczesnym zachowaniem poufności oraz ochrony danych osobowych. System informatyczny, który powstał na potrzeby Monitorowanie Jakości Edukacji to system Qualitas. System został rozbudowany o elementy postulowane po doświadczeniach przy realizacji zeszłorocznych Konkursów Miejskich.

System Qualitas jest internetowym systemem wspomagającym monitorowanie jakości edukacji. System opracowany został jako aplikacja internetowa.

Aplikacja ta, po rozbudowie,  przewiduje 3 typy użytkowników:

  • pracownicy szkół,
  • organy prowadzące szkoły,
  • organizatorzy pomiaru.

Pojedynczy cykl pomiaru przebiega następująco:

  1. wprowadzenie danych szkół biorących udział w pomiarze
  2. wprowadzenie danych uczniów biorących udział w pomiarze
  3. pobranie testów umożliwiających przeprowadzenie pomiaru na poziomie szkolnym
  4. przeprowadzenie pomiaru przy użyciu pobranych testów
  5. wprowadzenie wyników pomiaru
  6. kwalifikacja uczniów do pomiaru na poziomie międzyszkolnym
  7. przeprowadzenie pomiaru międzyszkolnego
  8. wprowadzenie wyników pomiaru międzyszkolnego
  9. udostępnienie analiz wyników pomiarów

Najważniejsze cechy systemu to:

  1. zindywidualizowany, bezpieczny dostęp dla poszczególnych szkół,
  2. udostępnienie testów do przeprowadzania pomiarów w postaci elektronicznej – niskie koszty dystrybucji,
  3. możliwość archiwizacji zebranych danych,
  4. możliwość analizy porównawczej z poprzednimi pomiarami na podstawie zarchiwizowanych danych,
  5. udostępnienie dla szkół analizy uzyskanych wyników na tle innych placówek biorących udział w pomiarze,
  6. dostępność zbiorczych analiz wyników pomiaru dla organizatora pomiaru.

Opis analiz dostępnych w systemie Qualitas:

  • Analiza prezentująca rozkład średnich wyników uzyskanych przez szkoły w wybranym przedmiocie z możliwością oznaczenia wybranej szkoły w rozkładzie,
  • Analiza prezentująca rozkład wyników w zadanym przedmiocie uzyskanych przez uczniów wybranej szkoły na tle rozkładu wyników wszystkich szkół,
  • Analiza prezentująca średnie wyniki uzyskane przez uczniów wybranej szkoły w podziale na oddziały.